tisdag 6 januari 2015

Axelpresspass

Funkade topp och kompis A blev tvingad ner i gymet för att köra rygg;-)

Löpning idag med astma fr.o.m. Hell. Skit astma. En kamp att ta mig framåt i den enklaste lufsar fart.

Trodde först att det var för att jag kanske inte var kry men jag vet och känner mig helt kry så det måste varit den råa kylan i luften....

I morgon är en ny dag.

Maken var i Norberg och körde på konstsnön så han i vart fall fick några mil i stakararmarna. Jefla skit snö som inte vill komma. Jag har ju ett par nya skidor som bara väntar på att stakas in;-)

lördag 3 januari 2015

2015 nytt år nya möjligheter och nyårslöften.

Att göra ett ryck här. Att skriva ner hur träningen går och kanske se framgångarna på ett annat sätt.
Började det nya året med en dyngförkylning. Tack och lov den kortaste i mannaminne och jag känner redan efter en vecka faktiskt helt återställt. Även om näsan rinner och jag hostar till ett par gånger på morgonen. Hade jag känt mig så här på jefla Lidingöloppet så hade det förmodligen gått bättre.

Summering 2014. Ett genomförandemål gjordes. En svensk klassiker med fantastiska erfarenheter med mig i bagaget. En resa jag och maken gjorde tillsammans. Har haft otur med en vadbristning som verkligen ställde till hösten och saboterade hela sommarens storsatsning på Lidingö. Med tejpad vad och värkande bihålor tog jag mig igenom den sista etappen på klassikern.

Genomförandemål.
2015 är ett swimrun och lidingöloppet som jag vill ha revansch på. Däremellan har jag verkligen inte bestämt mig. Behöver lite hjälp med idéer . "Flipper" och jag står på reserv till öloppet, 5 mil mellan 15 öar i Göteborgs skärgård.
Funderar på triathlon men men...
Skulle gärna vilja springa ett lopp utomlands.

Marathon? Nope. När en viktig person är frisk och kan träna igen ska det firas med maraton. Så har vi sagt och så ska det bli! Så det får bli andra lopp eller äventyr  istället. Halvmara i fjällen?

Ett stort mål är att vara skadefri och stark och det kämpar jag på med och kör enligt ett 12 v styrkeschema.

Hur jag genomför mina mål? Med att träna och ha kul förstås😉
Och med stor hjälp av Ida aka @allakanträna och @lofsangruppen.

Så på årets första dagar har jag känt efter lite med förkylningen. Ett pass med bolljäveln och ett pass med lofsansutfallspass. Mjukstart och kroppen känns helt ok.
Sviter efter vaden är en bråkig hälsena men det är som det är och tror inte den någonsin kommer bli helt bra. Inte blir det sämre heller så jag kör på.

torsdag 8 maj 2014

Dubbla doser...

..med medicin och ytterligare medicin att inhalera blev ordinationenfrån läkaren. Fick lov att ringa eftersom  tisdagens runda i spåret var verkligen en plåga. Kom nätt och jämt framåt!?! Ville bara lägga mig ner och gråta. När jag blåsten pef mätaren sa doktorn att jag skulle ta i från tårna, det var ju det jag gjorde... Då förstod hon hur dålig jag var...

Igår vilade jag helt från träningen. Bra. Eftersom det blir tom sämre i badhuset så skippade jag att simma.
Idag blev det 9 km på bandet. Vågade inte mer med knät som jag nu verkar ha stretchat okej igen. Puls och kropp kändes ok så körde 5 st 4 minutare. Körde lagom för att inte stressa min stackars utsatta kropp just nu.
Imorgon blir det prehab styrka, helgen kommer bestå av cykel. Hur kallt det än kommer att vara så ska jag ut och trampa:-) fick tipset att sätta systembolagspåsarpå fötterna i skorna om man inte har fina galoscher till skorna ha ha ha

måndag 5 maj 2014

Energi tom

Ja så känns det med den jefla allergin. Huvudvärk, syrebrist, snörvel. KUL! Det känns som att någon sitter på min syrgas slang konstant.

kort sammanfattning av träningsläget. Det går framåt. En halvmara, womens health halv maraton är avverkad och jag är nöjd med hur det gick. Trots känningar i ben och för att inte att tala om sviterna i knät efteråt. jefla löparknä som kommer efter vasaloppet så fort det blir lite längre löpning.

Problematiken i skinkan blev dock bättre så alltid något:-) det var varmt under loppen. Jefligt varmt. Gick ut för hårt i värmen på första milen sen efter 14 började jag tappa och knät bråkade så tack för den. Men jag är väldigt nöjd för första milen höll jag igen och det kändes som att jag joggade på och det gick på 53 minuter. Så 50 gränsen ska fanimej inte vara långt borta.

Siktet nu är inställt på att klara varvet med denna fruktansvärda pollen explosion. Jag får ingen luft ute så det är galet just nu. Knät bråkar så in i vassen och jag kommer inte ens 8 km så hur det här kommer att gå det vet jag inte. Men siktet är även inställt på att trampa cykel. Racer pedaler är införskaffade nu. Tur är väl det för sist domnade fötterna så pass och efter 4 mil hade jag tappat känseln i hela fötterna.

Har redan bestämt mål för nästa år. Det är för meckigt och tar på tok för mycket tid med en hel klassiker. Det är super kul ja, men det går för mycket tid. Jag är nog ingen "mata på" jag behöver kötta:-) så nästa år...eftersom jag har investerat i en sjuhelsikes massa utrustning (köpte nya skidor i fredags så jag har ett par finskidor nu) så kommer jag att köra halvklassikern. Då kan jag sikta in mig på en halvmara lite då och då samt bli lite snabbare på milen istället. Min kropp säger ifrån lite grann och det får bli till att gilla läget. Varför inte en triatlon i sommar? Det är ju skonsammare med flera sporter och jag gillart så why not liksom:-)

Längtar ju tom att få simma i öppet vatten med våtdräkten:-) helt knäppt!

Just nu ser veckornas träning ut så här: löpning 3 gånger i veckan (snart går jag ner på 2 pass och byter ut mot ett extra cykelpass), cykel 3 (varav minst ett lång pass) 1-2 sim pass och minst 2 rena styrkepass. Coren slänger jag in lite då då:-) så med 9 träningspass (och jag säger inte hur länge de pågår he heheh) så är det inte lätt att få till livet säger jag bara. Tyvärr tycker jag allt att cykel säsongen kommer lite för tidigt...jag hinner inte med allt jag vill göra ju;-) släng in en akut allergiperiod åxå så blir ju livet genast mycket enklare... NOT!

//a

torsdag 17 april 2014

Vilodag

Fick det bli i måndags. Smärtan i höft och rygg var över jeflig.

Igår tisdag var det varken bättre eller sämre så jag körde ett lättare styrkepass för att pröva mig fram. Ingen förändring.

Efter sjukgymnastbesök blev det ett ok tecken till träning. Bäckenet är snett och trycker på en nerv. Det ger spända muskler på annat ställe runt höften så det blev akupunktur igen och det blev mycket bättre.

Skrattade gott när han sa att jag får köra mer core. Sjukgymnasten höll med om att det låter knäppt att jag måste köra så inihelvetti mycket bålstyrka för att funka. Men får det bort smärtan så hey, lets do it.

Det blev en tur till simhallen på kvällen. Shit vad skönt det är nu. Har verkligen hittat flytet och liksom bara rullar på . Känslan av att köra en lätt jogg i badet liksom. Visserligen med både paddlar och fenor för att spara på benen men ändå. 8*150 m och avslutade med 800 lugna distans meter. Allvarligt, jag som för ett halvår sedan i te ens kunde crawla 25 meter utan att hålla på att storkna.

Idag är planen backintervaller. Det blir nog inte till att maxa utan det blir rätt lugnt men ändå för att köra på.

I morgon kommer min fina Nishiki hem från service och med ny styrsstång så jag förhoppningsvis inte får lika ont i nacken.

Men nu ned på golvet för att göra ryggövningar.

söndag 13 april 2014

Utanför comfortzonen är nyttigt

Multiträningsdag rules:-)

Morgonen började med 1tim simning, crawl, distans rekord i ett svep för min del utan vare sig paddlar eller fenor. Yey, har hittat flytet igen.
Jag och min bankompis simmade på som bara den.

Sen blev det snabbt ombyte och ut till racern och ut i motvind för att cykla Belgiska intervaller i klunga?! Jo man lär dig nya uttryck hela tiden:-)
Superkul om det inte vore för att höften och ryggen jeflades ordentligt. Riktigt ont hade jag, en 9:a på en skala till 10. Trodde nästan att löpningen skulle jag få lov att avstå. Men testade i vart fall och det gick.

Löpningen bestod av 6 st lite längre intervaller ca 3-400 m 30 s vila mellan varje, kul att jag klarade av att hålla styrkan och farten genom alla sex. Tog tom in på en del av killarna som gick ut för hårt i nötjan:-) Därefterblev det 20 st kortare intervaller med kort vila (10s) samma här, stark och höll genom alla. Även om de sista två krävdes lite jeflar anamma:-)

Efter detta var det grymt skönt med bastu och mat.

Höften skriker av smärta, och det gör sjukt ont men men.

Det blev soffan hela eftermiddagen och till kvällsmat blev det pizza:-) jepp, jag är inte svårsövd ikväll och just nu har maken redan somnat(kl19) eftersom han gick upp efter att ha sovit 3 tim efter nattpasset för att coacha 8 åringar i fotboll :-)

lördag 12 april 2014

Segt med blogg och mycket i livet

Alltså. Ibland går inte livet ihop sig med allt man vill och önskar. Träningen går bra. Ökar mängd o cykel och simning. Pollen allergi skit. Hatar vår.

Löpningen går bra. Håller strikt till bara 3pass i veckan. Bara kvalitets pass. Stark och flåset är bra. Hösten blir nog bra. Nu tar jag det easy. Ingen stress. Njuter.

Cyklingen. Bytt sadel. Himmelriket!

Simning. Ökar på distans. Använder paddlar och fenor blandat. Gjort bra pass. Teknik börjar sätta sig.

Svart fläck på rosa molnet just nu. Strul med skinkan. Jefla smärta. Sitter enligt sjukgymnasten i höften och ryggen. Beordrad rygglyft en gång i timmen. Suck!

I morgon söndag går jag verkligen utanför comfortzone.

En hel träningsförmiddag med startpallen. Börjar med simning med instruktör, därefter cykel ute med racern som det blir premiärtur med för att avsluta med löpning.

Uj Uj vilken dag. Fast det torde inte vara något problem:-)